Doğanlar Holding Mobilya Grubu’nun CEO’su Mustafa Karamemiş, firmaları açısından 2023 yılını ve 2024’e dair hedeflerini PD’ye anlattı

Mobilya sektörü, Türkiye’nin gerek ihracatında gerekse iç ticaretinde önemli yer tutuyor. Türk ekonomisinde her zaman önemli yeri olan mobilya sektöründe ağırlığı olan şirketlerin başında Doğanlar Holding Mobilya Grubu da geliyor.

Grubun bünyesinde Kelebek, Doğtaş, Kelebek Mutfak – Banyo, Ruum Store, Love Yatak gibi bilinen markalar yer alıyor.

2023 yılı içerisinde gerek yurtiçinde gerekse yurtdışında önemli yatırımlar yapan Doğanlar Holding Mobilya Grubu’nun CEO’su Mustafa Karamemiş ile gerek son günlerini yaşadığımız 2023 yılına gerekse de 2024 yılına dair konuştuk.

30 YILDIR MOBİLYA SEKTÖRÜNÜN İÇİNDE

Geçtiğimiz Nisan ayı içerisinde Doğanlar Holding Mobilya Grubu CEO’luğuna getirilen Karamemiş’in mobilya sektöründe 30 yıla varan ve bu süreçte önemli kısmı üst düzey görevlerde geçen bir deneyimi var. Sorularımızı cevaplandıran Karamemiş, gerek mobilya sektörüne gerekse şirketlerine dair önemli bilgiler verdi.

ÖNCEKİ YILA GÖRE YÜZDE 79’LUK SATIŞ BÜYÜMESİ YAKALADIK

2023 yılına geçtiğimiz yıllardan gelen büyüme ivmesini sürdürerek girdiklerini belirten Karamemiş, gerek Kahramanmaraş merkezli depremlerin gerekse seçimlerin bir süre için tüketici psikolojisini etkilediğini hatırlattı. Karamemiş, faizlerin ve dövizin yükselmesi gibi etkenlerin de 2023 yılındaki tüketim alışkanlıklarını etkilemesine karşın aradan geçen 9 aylık süreyi oldukça başarılı geçirdiklerini söyleyerek buna dair bazı rakamlar paylaştı.

• 2023 yılının ilk dokuz ayında, 4,5 milyar TL hasılat rakamına ulaşarak, önceki yıla göre %79’luk satış büyümesi yakaladık.

• 2023 yılının ilk 9 ayında %16 FAVÖK marjı ile 701 Milyon TL FAVÖK rakamına ulaştık. Bu şekilde, 2023 yılının 3.çeyreklik döneminde %19 FAVÖK marjı ile 2023 yılının en yüksek çeyreklik FAVÖK’üne ulaşmış olduk.

• Brüt kâr marjımız 2022 yılının aynı döneminde %36 iken, 2023 yılı ilk 9 ayında %38’e yükseldi, aynı zamanda %41 brüt kâr marjıyla, 2023 yılının en yüksek çeyreklik brüt kâr marjına ulaştık.

• Net kârımız ise, 2022 yılının aynı dönemine göre %155 artarak 350 milyon TL’ye yükseldi, %10 net kâr marjı ile 2023 yılının en yüksek çeyreklik net kâr marjına ulaştık ve bugün aktif büyüklüğümüzü 4,8 milyar TL’ye yükselttik.

ŞİRKETİN YENİLİKÇİ ÜRÜNLERİ İÇ PAZARDA DA ÖNEMLİ BİR İLGİ İLE KARŞILANDI”

“Buradaki büyüme rakamlarının arkasındaki en önemli yatırım alanlarının yenilikçilik, yurt dışı büyümeye olan odağımız ve güçlendirilmiş dağıtım ağı olduğunu düşünüyorum” diyen Karamemiş, sözlerini şu şekilde açtı:

Satış hasılatının artmasında, yurt dışı satışlarının artmasının yanı sıra, iç pazarda da talebin artmasının etkisi oldu. Şirketin yenilikçi ürünleri, iç pazarda da önemli bir ilgi ile karşılandı. Kârın artmasında, satış hasılatının artmasının yanı sıra, maliyetlerin kontrol altında tutulmasının da etkisi oldu. 2023 yılının başından beri ana konsantrasyonumuz, üretim verimliliğini artırarak ve maliyetleri düşürmek ve kârlılığını artırmayı başarmak. Bundan sonraki dönemlerde de yine stratejilerimiz çerçevesinde aynı hamlelere aynı marjları koruyarak ve hatta büyüterek yolumuza devam edeceğiz.”

708 SATIŞ NOKTASINA ULAŞTIK”

Karamemiş’in bahsettiği büyüme mağaza sayısına da yansımış durumda.

Doğanlar Mobilya Grubu mağazalarının sayısındaki hızlı artışın dikkat çektiğini belirten Karamemiş, 6 markalarıyla birlikte Kasım 2023 sonu itibariyle toplam 708 satış noktasına ulaştıklarını ve bunların 615’inin yurtiçi, 93’ünün de yurtdışında yer aldığını söyleyerek dağılımlarını şu şekilde sıraladı:

• Doğtaş yurt içi 242- yurt dışı 58 olmak üzere toplam 300

• Kelebek yurt içi 224-yurt dışı 20 olmak üzere toplam 244

• Lova Yatak 100 yurt içi-6 yurt dışı olmak üzere toplam 106

• Kelebek Mutfak yurt içi 49

• RuumStore yurt dışı 9

YENİ MAĞAZA AÇILACAK BÖLGELER TİTİZLİKLE İNCELENİYOR

Karamemiş, yeni mağazaların açılacağı yerlerin tespitinde önce olmadıkları lokasyonları tespit ettiklerini söyledi. Ardından o bölgeye dair tüketici harcamalarının oranlarının, bölgenin nüfus artış hızının da dahil olduğu tüm istatistiki verilerden yararlandıklarını belirten Karamemiş, bu şekilde markalarını büyütmeye devam ettiklerini söyledi.

“TOTALDE YÜZDE 10-12 BANDINA ULAŞTIK. ARTIRMAYA DEVAM EDECEĞİZ”

Karamemiş, Doğanlar Mobilya Grubu olarak, ihracatta güçlü bir büyüme trendi de yakaladıklarını kaydederek ve şu anda totalde yüzde 10-12 bandında bir ihracat hacmine sahip olduklarını belirterek, “Bunu da artırmaya devam edeceğiz birçok pazarda” dedi.

“DARALAN PAZARLARI TESPİT EDİP DİĞER PAZARLARDA AÇILIMI SIKILAŞTIRIYORUZ”

Enflasyon etkisinden dolayı durağanlıklar oluşsa da networklerini Afrika pazarında, Amerika’da, Rusya’da, Orta Doğu’da, Arap coğrafyasında birçok kanalda mağazalaşma ve toplu satış operasyonlarıyla, projeli işlerle genişlettiklerine dikkat çeken Karamemiş, “Herhangi bir şekilde daralan pazarları tespit ettikten sonra diğer pazarlarda açılımı biraz daha sıkılaştırıyoruz ve derinliği daha da arttırıyoruz” şeklinde konuştu.

SENEGAL’E BÜYÜK YATIRIM

Doğanlar Holding Mobilya Grubu’nun özellikle bu yıl içerisinde Batı Afrika’nın güçlü ülkelerinden Senegal’de 12 milyon Euro tutarında önemli bir yatırımı oldu.

SADECE AFRİKA’YA DEĞİL ABD VE AVRUPA’YA DA İHRACATIN ÜSSÜ OLACAK

Karamemiş, Senegal cumhurbaşkanının da katılımıyla açılışını yaptıkları yatırımlarının bir üretim tesisi olduğunu kaydederek, bu tesisin sadece Afrika’ya değil Amerika ve Batı Avrupa’ya yapılacak ihracatta önemli bir üs olacağını söyleyerek bu tesise dair şu bilgileri verdi:

“Senegal merkezli kurulan markamız BİGA Home, şirketin Afrika pazarındaki büyümesinde önemli bir rol oynayacak. BİGA Home marka ürünlerinin tamamı burada üretilecek. Yıllık üretim hedefimiz ise 200.000 adet. BİGA Home markasıyla başta Senegal ve Afrika ülkeleri olmak üzere, Ecovas, Moritanya ve Amerika’nın olduğu 20’ye yakın ülkeye ihracat yapma hedefiyle yola çıktık. 10.000 metrekare üretim alanına sahip olan BİGA Home, yatak, baza, başlık, döşemeli ürünler, mutfak ve ofis gibi projeli işlerin olduğu kategorilerde seri üretime ve satışa başladı. 12 Eylül’de gerçekleştirdiğimiz resmi açılıştan sonra bugün markamızla 15 satış noktasındayız. Yıl sonuna kadar hedefimiz yaklaşık toplam 20 satış noktasına ulaşmaktır. Diğer markalarımız ile ise 93 mağaza ile 45 farklı ülkede müşterilerimizle buluşma şansımız var.”

AR-GE İÇİN ÖZEL ÇALIŞMA

Karamemiş, Ar-Ge’ye (araştırma geliştirme) özel önem verdiklerini kaydederek, tüketicilerden gelen bildirimleri toplayarak bunu Ar-Ge departmanına veri olarak sunduklarını kaydederek, “Ayrıca Ar-Ge departmanımız uluslararası fuarlara katılım sergiliyor ve uluslararası pazarlardaki tüketici dinamiklerini ve alışkanlıklarını inceliyor, bu girdilerin hepsini bir havuzda topluyor. Topladıktan sonra tamamen markaların ihtiyacı olan tasarımları marka yönetimleriyle birlikte tamamlayıp nihai hale getiriyor” dedi.

EVLENENLER DE BOŞANANLAR DA TEK YAŞAYANLAR DA BİZİM MÜŞTERİMİZ”

Tüketici dinamiklerinin çok değiştiğine dikkat çeken Karamemiş, tespitlerini şu şekilde sürdürdü:

“Özellikle 2020’nin ikinci yarısından tüketici alışkanlıkları çok ciddi bir değişim gösterdi.

Pandemi döneminde evde uzun süre kalmaların oluşturduğu konfor değişkenleri de bunda etkili oldu. Ve sonrasında ilave olarak evlenmeler, boşanmalar ve tekil yaşamın artması da diğer etmenler. Dolayısıyla evlenenler de bizim müşterimiz, boşananlar da bizim müşterimiz, tekil hayatı seçenlerde. Özellikle yeni kuşak yeni jenerasyon burada çok çok etkin bir rol oynuyor. Artık kalabalık ortamda yaşamayı tercih etmeyen, hatta bulunduğu ikamet ettiği şehirde bile okumak istemeyen farklı bölgelere gidip oralarda farklı deneyimler elde etmek isteyen bir

kuşak var. Dolayısıyla bunların hepsi bizim yeni müşteri portföyümüz.”

“MOBİLYA ENDÜSTRİSİNİN ÖNÜ ÇOK AÇIK”

Kentsel dönüşüme ve yeni yapılaşmaya dikkat çeken Karamemiş, bunların da etkisiyle mobilya endüstrisinin önünün açık olduğunu iyi bildiklerini kaydederek, şunları söyledi:

“Bundan sonraki süreçte Türkiye’yi tam bir şantiye olarak düşünebiliriz. Sorunlu yapıların yeniden inşası, buralardaki metrekareler ve yaşam biçimleri

hepsi bizim için aslında bir ev ödevi. Buna göre ar ge çalışmalarımızı yapacağız. Buna göre markaları yönlendirme yapacağız ve mağazalarda da bunlara dönelim. Değişimleri koordine edeceğiz.”

“ONLINE SATIŞLAR HER GEÇEN YIL BÜYÜK ORANLARDA BÜYÜYOR”

Online satışlara ve e-ticarete de çok önem verdiklerini kaydeden Karamemiş, “Online markamız var. Ruumstore.com üzerinden satış faaliyetlerini gerçekleştiriyor. Bizim için de kıymetli bir marka ve şu anda konjonktürel olarak baktığımızda da bu sektörün her geçen yıl çok büyük oranlarda büyüdüğünü ve büyümenin ivmesinin de devam ettiğini görebiliyoruz” dedi ve sözlerini şöyle sürdürdü:

“E-ticaret’in tüm satışlarımız içerisinde ağırlığı yaklaşık %5 oranında. Gelişen dünya ile biz de satış kanallarımızı küresel boyutta geliştirdik ve çeşitlendirdik. Online satışlar ve e-ticarette 3 ayrı kanalda satış yapıyoruz. Bunlar;

• Bayiler ve perakende satış noktaları aracılığıyla tüm markaların web siteleri üzerinden online satış

• Yurt içi ve yurtdışı pazar yerlerinde Trendyol, Hepsiburada, Amazon, Wayfair, Etsy gibi önemli e-ticaret sitelerinde Türkiye, Amerika ve İngiltere’de yer alan 22 farklı pazar yerinde satış

• Doğanlar Mobilya Grubu’nun e-ticaret platformu olan Ruumstore.com üzerinden satış gerçekleştirirken, aynı zamanda projeli işler kapsamında zincir mağazalarda (Koçtaş, Bim, A101 ve Şok) RuumStore markalı ürünlerimizin satışlarını gerçekleştiriyoruz.”

“2024’TE YÖNÜMÜZÜ YURT DIŞINA ÇEVİRECEĞİZ”

Son olarak hem kendi grupları hem de mobilya sektörü adına 2024’ten beklentilerinin yüksek olduğunu kaydeden Karamemiş, yerel seçimlerin akabinde iç pazarda bir daralma öngörüsü olduğu yönündeki iddiaları hatırlatarak şöyle devam etti:

“Biz bu dönemde hızlı bir şekilde yönümüzü yurt dışı operasyonlarınıza odakladığımız zaman o dönemde bir kayıp yaşayacak olsak dahi yurtdışındaki yatırımlarımızla yılı kayıpsız geçirebiliriz. Bunun mücadelesini vereceğiz, hem ülkeye destek olacağız hem de markalara destek olacağız. Zaten markalar kıymetli.”

MOBİLYA SEKTÖRÜNÜN İHRACATI 6 MİLYAR DOLARIN ÜZERİNDE

Mobilya sektörüne de değinen Karamemiş, “Mobilya sektörü olarak cari fazla veren bir sektörüz, 6 milyar doların üzerinde bir ihracat hacmi 750.000.000 $ tarafında bir ithalat var” diyerek sözlerini şöyle tamamladı:

“Aynı zamanda bizler bu ülkenin istihdam depolarıyız. Güçlü emek, yoğun bir sektör olmamız sebebiyle istihdam depolarız. O yüzden markaların kıymetli olması değerli olmasına vurgu yapmam. Biraz da bu yüzden evet. Dolayısıyla bunu her zaman için güçlü tutmak bizim görevimiz.”

patronlardunyasi.com

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir